Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Manuela B - WaarBenJij.nu Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Manuela B - WaarBenJij.nu

Het noorden van Vietnam

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg Manuela

24 Januari 2014 | Vietnam, Hội An

Vorige week donderdag startte de drie daagse trip naar Halong Bay aan de noordoostkust, waar stenen en rotsen eilandjes in de zee voor een erg mooi en beetje mystiek uitzicht zorgden. Een beetje minder mystiek was de boot, op het plaatje dat ze je laten zien een mooie boot, in het echt een oude en roestige boot met teveel toeristen en een slechte organisatie... Iedereen klaagde erover. Ik had wel verwacht dat t minder luxe zou zijn dan ze vertelden, maar dit was echt krakkemikkig, sjaemel, of hoe je het ook wil noemen! Gelukkig maar 1 nacht op de boot en de andere nacht op het enige bewoonde Cat Ba Island. En de groep was leuk, dat maakte de trip ook wel n beetje goed. Op het eiland een wandeling gemaakt en naar een uitzichtpunt geklommen met een geweldig uitzicht. `s middags met een klein bootje langs nog meer mooie rotsen, eilandjes en drijvende vissersdorpjes gevaren.

Terug in Hanoi meteen de volgende trip naar Sapa, een bergdorp in het noorden van Vietnam, in de buurt van de Chinese grens. Twee halve dagen gewandeld door de bergen, rijstvelden en naar dorpjes van de Hmong stam. Erg mooi, al is dit gebied inmiddels ook erg toeristisch. En koud in de winter, Nederlandse temperaturen. De tweede ochtend regende het, waardoor de smalle paadjes erg glibberig werden. Zelfs de mensen met wandelschoenen konden soms niet verder zonder een hand van een van de Hmong vrouwen die meeliepen (om je daarna hun zelfgemaakte spullen te verkopen), bijna allemaal op slippers en sandalen! En sommigen ook nog met een baby op de rug. Op een gegeven moment vond ik het wel erg gevaarlijk worden en niet leuk meer. De eerste keer tijdens mijn reis dat ik me een beetje alleen voelde. Onze gids vond het nog wel meevallen met de paadjes, `sometimes more slippery and many people crying`... op de vraag of er ook wel eens iemand naar beneden valt, `yes sometimes`, alsof dat heel normaal was! Heb aangedrongen om de iets langere maar veiligere paden te lopen, wat de rest van de groep ook oke vond. Ondanks dit toch wel een mooie trip!

Wel blij om daarna weer mijn eigen gang te kunnen gaan, na twee georganiseerde trips. En weer weg te zijn uit de kou! Terug in Hanoi dezelfde avond met de nachtbus doorgereisd naar Hue, meer naar het zuiden. De mensen zijn hier een stuk vriendelijker dan in het noorden. `s Middags via het hotel een toer achterop de scooter geregeld, langs de belangrijkste bezienswaardigheden in de omgeving. De chaffeur mr. Tien, blijkt ook motortours te doen, en na deze middag en een kijkje op zijn website, besloten om donderdag niet met de bus, maar achterop de motor naar de volgende bestemming door te reizen. Ik heb het eigenlijk niet zo op motor, scooter en dat soort dingen, maar er wordt hier veel op de motor gereisd, je ziet veel meer van de omgeving, en als het om veiligheid gaat is de bus ook niet alles... de meeste chauffeurs rijden als een dolle. De laatste nachtrit moest de chauffeur een paar keer uitwijken, en heeft hij een spiegel van zijn nieuwe bus gereden! Gelukkig heb ik ook nog geslapen en niet alles meegkregen... misschien maar goed ook! Grappig hoe snel je in een andere cultuur je grenzen bijstelt, bij veel dingen moet je gewoon niet teveel nadenken!

Gisteren dus achterop de motor naar Hoi An. Goeie keuze, want een geweldig uitzicht en een rit door de rijstvelden, bergen, langs het strand. Regelmatig gestopt voor foto`s, naar een waterval gereden en nog een mooie pagode bezocht. Hoi An is een gezellig dorpje met veel leuke en sfeervolle restaurantjes en bars. Vandaag een fiets gehuurd, in de omgeving rondgefietst en naar het strand. Tussen alle brommertjes en Vietnamezen op hun gammele en volgeladen fietsjes door. Gelukkig zijn de toeristenfietsen wel in goede staat! Het strand en de zee is niet heel bijzonder hier, voor de bounty stranden moet je toch in Cambodja en Thailand zijn.

De komende dagen reis ik verder door naar het zuiden van Vietnam, uiteindelijk naar Ho Chi Min City, oftewel Saigon. Van daar uit ga ik naar Phnom Penh en het zuiden van Cambodja. Maar eerst nog even genieten van de Vietnamese cultuur!!

• 24 Januari 2014 - 23:24

Mam:

Hoi mop, leuk versjlaag en zo te laeze soms ein sjpannende ongernimming.
    Groetjes en knuffel van Hoi An oftewaal Mam

• 26 Januari 2014 - 21:32

Linda:

Hee Man!
    Ik lees met plezier je verslagjes....maar vind het ook echt spannend wat je doet hoor! Je doet het ook allemaal maar gewoon, echt gaaf!
    Geniet van alles wat er nog komen gaat en pas op jezelf!
    Xxx Linda

• 26 Februari 2014 - 16:19

Rozènka:

eindelijk begonnen met het lezen van je avontuur. Geweldig, vooral die rit achter op de motor. Super!