Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Manuela B - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Manuela B - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg Manuela

05 Februari 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Vorige week donderdag met de bus doorgereisd naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. De visa waren redelijk snel geregeld, nadat iedereen vijf dollar extra moest neertellen aan de busmaatschappij, die zei dat het anders wel eens heel lang kon duren. Ik vraag het me af... waarschijnlijk wilden ze gewoon makkelijk geld verdienen, zoals dat hier met veel dingen gaat als je als toerist geen keuze hebt. Het wordt op een gegeven moment wel vervelend als je bijna overal over moet onderhandelen, of je wordt bezeikt waar je bijstaat, maar kunt niks.
Maarja, zo gaat dat hier in Azie! En andersom zouden wij misschien hetzelfde doen in zo`n situatie... Cambodja is namelijk erg arm. Het verschil met Vietnam wordt vooral in Phnom Penh duidelijk, veel armoedige huisjes en hutjes, veel rotzooi op straat, kinderen die op blote voetjes en met amper kleren aan (`s avonds laat) op straat rondlopen, om eten vragen of je dingen willen verkopen. Dat laatste zag je in Vietnam ook wel, maar in Cambodja veel meerben zijn ze duidelijk jonger. In Vietnam zag je geen zooi, mensen die op straat slapen, en zagen alle kinderen er acceptabel gekleed uit.
Erg zielig wat je hier ziet aan armoede en problemen. Er zijn ook veel jonge Cambodjaanse (minderjarige) meiden met een oude blanke kerel. Dat kan hier allemaal. Helaas kun je er als buitenstaander niks aan doen. En hoe zielig ook, ik geef nooit geld of koop iets van een kind, want daar maak je het probleem naar mijn idee alleen maar erger mee of je houdt het op zijn minst in stand.
Ondanks de armoede en manier waarop sommige dingen gaa, vind ik Cambodja een erg mooi land met een meer relaxte sfeer dan Vietnam. Phnom Penh vond ik dan ook een rustige stad. Niet echt een mooie stad, en veel verhalen over criminaliteit, maar zo lang je niet alleen bent en goed oplet dat je `s avonds in de drukke toeristengebieden blijft, is er meestal niets aan de hand. Van het Chinese nieuwjaar heb ik weinig gemerkt, blijkbaar wordt het toch lang niet zo gevierd als in China en Vietnam.
In Phnom Penh de `killing fields` en een vroegere gevangenis bezocht, beide uit de `rode Khmer` periode, het regime van Pol Pot. Na gevangenschap zijn veel mensen (ook veel kinderen) op deze plek koelbloedig vermoord. Op sommige plaatsen zie je nog overblijfselen. Deze dag was op zijn minst zo indrukwekkend en bedrukkend als het museum in Saigon, maar ook hier geldt dit moet je gewoon gezien hebben. Zo bizar dat dit echt gebeurd is en nog niet eens zo lang geleden.
Zaterdag met de bus naar Kampot, een klein en relaxt dorpje met een erg mooie omgeving. Zondag ben ik gaan rotsklimmen, abseilen en door de grotten gaan kruipen, erg leuk om te doen! Een Belg heeft in die omgeving sinds kort Cambodja`s eerste climbing site geopend. De lokale bevolking vindt dit alles wel leuk en er staan dan ook regelmatig mensen te kijken. Of gaan mee de grotten in. De rit op de scooter naar het gebergte was ook erg mooi, over stoffige roestkleurige paadjes en langs kleine dorpjes, waar de mensen vrolijk naar je zwaaien, vriendelijk zijn en niet meteen iets van je willen. Dat is het `echte` niet toeristische Cambodja.
Door de warmte, het klimmen en het stof, zag ik er terug in het guesthouse uit als zwarte piet! Dat er alleen koud water was in de gedeelde douche van het shabby guesthouse waar ik alleen op slippers in durfde (enige betaalbare plek die te krijgen was door de nieuwjaarsvakantie), maakte me op dat moment niks uit!
Maandag, na een heerlijk zelfgemaakte yoghurt, muesli en vers fruit ontbijt bij een tentje dat gerund wordt door mensen met een beperking en dove mensen (in Cambodja zijn veel van deze iniatieven, leuke koffietentjes/bakeries), in een volgepropt en warm busje doorgereisd naar Sihanoukville, de strandbestemming van Cambodja. Ook hier zat een paar dagen van tevoren al veel vol en drijven ze de prijzen op, dus met drie andere reisgenootjes die ik in Phnom Penh heb ontmoet, een kamer gedeeld. Erg gezellig en ook `s avonds is het leuk zitten bij de strandtenten.
Gisteren op een scooter wat rondgereden in de omgeving en bij een veel rustiger strand buiten het stadje een bungalow weten te regelen vanaf vandaag. Want de Salou sfeer in het drukke centrum heb ik ondanks de gezelligheid na twee avonden wel gehad, en ook wel weer toe aan mijn eigen plek. Helemaal blij vandaag met mijn hutje met hangmat voor de deur! Vanmiddag al lekker aan het strand gelegen en ook morgen ga ik niks anders doen als luieren, lezen en genieten van de rust!
Vrijdagavond dan door naar Battambang, in het noordwesten. Daarna ga ik naar Siem Reap en de bekende Angkor tempels.
Ik bedacht me straks dat ik morgen alweer een derde van mijn reis erop heb zitten. De tijd vliegt! Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat ik al heel lang weg ben. Leuk om ook jullie reacties te lezen op mijn eerdere verslagen. Hoewel ik niet echt wist of ik een reisdagboek bijhouden wel leuk zou vinden, merk ik nu ik op reis ben dat ik het erg leuk vind om wat ik meemaak te delen met bekenden.
Tot de volgende keer!

  • 05 Februari 2014 - 15:13

    Irene:

    Hahah, that's Asia for you inderdaad, bezeiken en lachen haha. Ach ja, zo is het daar nu eenmaal. Klinkt weer allemaal goed waar je betn geweest, nu lekker luieren. Geniet!

  • 05 Februari 2014 - 15:14

    Mam:

    Leuk verslaag weer mup, geniet mer van dien hangmetje in de zon en nag veul plezeer,
    kus Mam

  • 05 Februari 2014 - 15:50

    Debbie:

    Je hebt alweer een hoop gezien en meegemaakt zo te lezen!! Maar nu dan heerlijk tijd om te relaxen! Die bungalow met eigen hangmat klinkt super. Geniet ervan!! X

  • 05 Februari 2014 - 19:24

    Dre:

    Ohhhhhhhh heerlijk!! X

  • 06 Februari 2014 - 20:37

    Daniëlle:

    Ha Manuela,
    Mooi om te lezen.
    Ik ben benieuwd wat je zoal eet in Cambodja?
    Heb een goede en veilige reis!
    Groet Daniëlle.

  • 07 Februari 2014 - 12:32

    Lisette:

    Jaaa, heerlijk geluierd de afgelopen dagen... Lekker!!
    Veel plezier weer op je volgende bestemmingen!
    Xx

  • 08 Februari 2014 - 16:27

    Ruud:

    Fijne vakantie nog , geniet der maar van.... Oppe Ruiver misse in idder geval nieks ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Manuela

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 1871

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 03 April 2014

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: