Lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Manuela B - WaarBenJij.nu Lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Manuela B - WaarBenJij.nu

Lovely Laos

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg Manuela

03 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Na dezelfde bochtige rit terug vanuit Pai en een overnachting in een wazig hotel (meer een krakkemikkige blokhut), werden we zondagochtend met pick ups naar de grens met Laos gebracht. Het duurde een tijd voor de hele groep zijn visum had. Na nog een uur wachten op het busje en voordat iedereen op de propvolle boot geladen was, was het inmiddels al twaalf uur voor we gingen varen.
De boottocht over de Mekong was erg mooi, het uitzicht en de natuur was geweldig. Je zag bijna niemand, als soms wat lokale vissers die hun netten uitgooiden of kinderen die aan het water speelden. Ondanks de naam slowboat gingen we toch best snel, af en toe moesten we een scherpe bocht maken om een rots te ontwijken, waarbij het water naar binnen klotste. Na een overnachting in een klein dorpje en een tweede dag op de nu nog vollere maar gezellige boot, waren we maandag rond zes uur in Luang Prabang.
Het eerste wat me opviel was de rust, je kon door de stad lopen zonder een paar straten lang auto`s of andere toeristen tegen te komen. Zelfs op de markt was het erg rustig en kon je rondkijken zonder opdringerigheid. Veel valt er in Laos niet af te dingen, maar ze vragen hier dan ook geen te hoge prijzen. Althans, Laos is duurder dan de andere landen, maar ze willen je niet `bezeiken`.
Na wat rondzoeken, een kamer gevonden in een schattig en erg netjes familie guesthouse in een afgelegen straatje in het centrum, waar kippen rondscharrelen, oma des huizes de sleutels met haar leven bewaakt en de oude schoenmaker tegenover elke keer vriendelijk zwaait en lacht vanuit zijn gammele huisje.
Dinsdag te voet door de stad gelopen en veel mooie tempels en koloniale gebouwen gezien. Schoolkinderen en monniken lopen door de straten, en er hangt een relaxte en ouderwetse sfeer. Aan het einde van de middag tien minuutjes geklommen (wat met 35 graden voelt alsof je net een half uur hebt hardgelopen!), voor nog een tempel en een super mooie zonsondergang.
Na 1 dag was ik eigenlijk al een beetje verliefd op deze stad. De authentieke sfeer, de vriendelijke mensen en hun dagelijkse leven (het toerisme lijkt hier niet zoveel te hebben veranderd), de mooie ligging aan de rivier en tussen de bergen... dit is de eerste plek van deze reis waarnaar ik graag nog eens terug zou gaan over een paar jaar. Ook zou ik dan meer de bergen in willen in het noorden en naar een national park, waar ik nu geen tijd voor heb. Tja, keuzes, maar ik weet zeker dat ik Myanmar ook erg mooi ga vinden.
Woensdag met een fiets door de omgeving rondgefietst buiten de stad. Hier kom je bijna geen toeristen tegen en is het net of de tijd heeft stilgestaan.
Donderdag met een georganiseerde trip naar de Kuang Si watervallen geweest buiten de stad. Erg mooi, verschillende turquoise poelen in een jungle achtige omgeving.
Het eten in Laos is niet veel anders dan in Thailand en Cambodja, vooral rijst of noedels met vlees, vis of tofu. Niet zo pittig als in Thailand. Ook hier worden veel kruiden gebruikt zoals koriander, munt en citroengras. Heerlijk!
Niet alleen in de gebouwen maar ook in het eten zie je de Franse invloeden nog goed terug. Veel stijlvolle bakkerijen met verse baguettes, croissants, taartjes en lekkere koffie. Wijn hebben ze ook wel, maar die is vaak erg duur. Cafes of bars zie je hier niet zoveel. Om half twaalf gaat ook alles dicht (government curfew) en is het stil op straat. Maar tegen die tijd ben ik vaak ook moe van alle indrukken en het rondslenteren.
Vrijdagavond met de sleeper bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. In eerste instantie kwam mijn pick up niet opdagen. Ik maakte me nog niet zoveel zorgen, want inmiddels gewend dat alles te laat is en bussen nooit op tijd vertrekken. Maar na een telefoontje van het guesthouse (naar het ticket office) die een beetje bezorgd zeiden dat de bus echt wel op tijd ging, werd ik alsnog opgepikt (`don`t worry, office called bus company late you`) en haalde ik de bus nog net.
Ondanks de slecht geregelde pick up waren het toch weer bonuspunten voor Laos, want hier gaat de bus dus wel op tijd, werd er voorzichtig gereden, prima bus, en zelfs wat te eten en drinken. Nadeel van een nachtbus die op tijd vertrekt, is dat we al om half zes in Vientiane waren. Maar ook om die tijd staan er tuk tuks en trucks te wachten om je naar het centrum te brengen.
Vientiane heeft lang niet zoveel sfeer als Luang Prabang, en is ook drukker, al stelt het nog niet zoveel voor als je bedenkt dat dit de hoofdstad is. Het centrum is vrij compact en ik denk dat deze stad niet veel groter is dan Venlo. Opvallend is dat hier veel sjieke grote auto`s rondrijden, hier zullen the rich and famous van Laos dan wel wonen!
En in tegenstelling tot in de meeste steden, houden die monsterlijke karren totaal geen rekening met overstekende mensen of fietsers op de weg en rijden ze heel hard (dat kan hier dus ook omdat het niet zo druk is), waardoor ik dit tot nu toe de lastigste plek vond om te fietsen.
Gisteren een aantal tempels bekeken, die ondanks dat ik inmiddels een beetje `tempelmoe` ben, mooi waren om te zien. Verder is hier niet zoveel, dus gisteren naar een sport en recreatie centrum geweest. Beetje gefitnesst, in de zon gelegen, gezwommen, en een fijne massage. Al vind ik de massages in Thailand beter.
Ook nog een poging gedaan tot hardlopen op de loopband, maar na 2,5 km op blote voeten (geen sportschoenen mee) kwam ik er achter dat dat toch niet zo`n goed idee was, haha... pijnlijke voeten en een paar blaren.
Vandaag is alweer het laatste dagje in Laos, vanavond ga ik met de nachtbus weer terug naar Bangkok. Komende dagen het visum voor Myanmar regelen, waar ik zaterdag naar toe vlieg. In de tussentijd beetje relaxen en shoppen denk ik.
Ik weet niet wanneer ik weer een volgend reisverslag kan plaatsen, aangezien internet/wifi in Myanmar nog redelijk schaars en heel traag is (ze hebben er niet eens roaming, dus kan sowieso nie belle nie en nie smse nie). No worries dus als jullie een paar weken niks horen! Dinsdag 25 maart vlieg ik weer terug naar Bangkok.
Daarna nog een aantal dagen naar het Zuiden van Thailand op een van de eilanden om aan het strand te liggen, en dan zit de reis er alweer op. Maar daar wil ik nu nog niet aan denken, nog ruim vier weken te gaan! Waar ik nog even volop van ga genieten!!
Groetjes

  • 03 Maart 2014 - 11:27

    Irene:

    Laos klinkt goed! Grappig hoe al die landen toch kunnen verschillen met elkaar. Geniet nog van je laatste dagen in Laos en ook weer Bangkok! Have fun in Myanmar en tot het volgende verslag!

  • 03 Maart 2014 - 12:35

    Daisy:

    Heel manuela,

    Super te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Volgens mij heb jij een heel goede keuze gemaakt :D.

    Groetjes Daisy

  • 04 Maart 2014 - 00:46

    Maud:

    Wat geweldig om te lezen waar je overal naartoe gaat en wat je daar allemaal ziet. Ben benieuwd naar je verslag over Myanmar!

  • 06 Maart 2014 - 11:11

    Monique:

    HOi Lovely Manuela! mooi reisverslag! je maakt veel mee! ik ga de volgende keer wel mee naar Laos hoor, vliegen we gewoon vanaf Hondon door haha.
    Veel plezier in Myanmar en hopelijk kun je daar ons ook een reisverslag sturen:)
    Stuur je nog een leuke Selfie van jezelf op de ladies app?
    We denken aan je!

    dikke kus Monique

  • 10 Maart 2014 - 10:23

    Daniëlle:

    Ha Manuela,
    Myanmar, dat land wil ik in de toekomst graag eens bezoeken.
    Myanmar is het land waar Vipassana-meditatie (tegenwoordig in de leer van S.N. Goenka), waarover ik je wel eens verteld heb, altijd bewaard is gebleven. Zie www.pajjota.dhamma.org
    Ik verheug me op je reisverslag over Myanmar!
    Groet, Daniëlle.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Manuela

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 1867

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 03 April 2014

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: